Realia współczesnego świata sprzyjają nieustannej pogoni za jasno określonym celem. Działania muszą być szybkie i możliwie najbardziej efektywne, a każdy okres przestoju wydaje się być tak naprawdę krokiem do tyłu, bo cały świat nieustannie pędzi do przodu. Oczywiście w marketingu ten standard również znajduje swoje zastosowanie: reklama musi być krzykliwa i docierać bezpośrednio do klienta, a jeśli nasza firma nie będzie krzyczeć wystarczająco głośno, to natychmiast przekrzyczy ją konkurencja. Tak to zapewne musi działać, ale nie w każdym przypadku. Pozyskanie uwagi potencjalnego klienta to jedno, ale utrzymanie jej to już zupełnie inna para kaloszy. Firma swoimi działaniami musi na bieżąco budować w oczach klienta swój obraz tak, by zainteresować go długoterminowo i może nawet zachęcić go do wytworzenia czegoś w rodzaju więzi z marką. Właśnie do takiego budowania świadomości na temat danej marki służy content marketing.
Efekty content marketing
Ta strategia marketingowa jest w gruncie rzeczy bardzo nieoczywista i mało wymierna – nie zwraca się od razu, a już na pewno nie w sposób jednoznaczny. Polega na podejmowaniu takich działań, które mają zbudować w oczach klienta obraz firmy doskonale znającej się na swoim fachu, obraz prawdziwych profesjonalistów i ekspertów. Innymi słowy, służy uwiarygodnieniu oferowanych usług i zbudowaniu pewnego zaufania do marki. W jaki sposób taki obraz zbudować? Najprostszą metodą jest po prostu regularne i sukcesywne uzupełnianie bloga na stronie internetowej, zaopatrzenie go w treści stricte specjalistyczne, skierowane do klienta znającego się na branży, w ramach której szuka jakiejś usługi. Rozsądek zdaje się jednak podpowiadać, że dobra reklama powinna docierać do jak najszerszego grona odbiorców, a nie do wąskiej, ściśle określonej grupy. Ogólny cel marketingu jak najbardziej taki jest, ale w tym przypadku nie chodzi o pozyskanie uwagi odbiorcy, tylko o jej utrzymanie. Klient ma zainteresować się reklamą, wejść na stronę internetową, przeczytać specjalistyczny wpis człowieka znającego się na rzeczy i utwierdzić się w przekonaniu, że wybrał słusznie. Content marketing musi zatem pełnić funkcję wspierającą marketing właściwy – nie jest w stanie zainteresować potencjalnego klienta, ale jest w stanie go przekonać i utwierdzić w przekonaniu.
Blog to podstawa
Swój blog z treściami specjalistycznymi ma większość szanujących się marek i nie jest to oczywiście dzieło przypadku – większość sztabów marketingowych dużych firm doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wielka wartość tkwi w content marketingu, który jest bardzo mało efektowną formą reklamowania marki, ale jednocześnie niezwykle efektywną w swojej dziedzinie. Okazuje się, że chwilami naprawdę warto jest zwolnić i zainwestować w reklamę znacznie mniej nachalną i krzykliwą, bo i taka potrafi być niezwykle wartościowa i wyposażona w wachlarz możliwości, na które nie można liczyć, inwestując w reklamę telewizyjną lub kampanię w mediach społecznościowych. Pozyskać uwagę odbiorcy jest relatywnie łatwo, ale utrzymać ją to już prawdziwa sztuka.