Profesjonalny sport nieodłącznie wiążę się dziś z wielkimi pieniędzmi. Piłkarze, tenisiści czy bokserzy zarabiają jednak krocie nie tylko w związku z tym, jak prezentują się na boisku czy w ringu. Ważny jest także wizerunek, a ten kształtują dzisiaj w dużym stopniu social media. To nieco podobny mechanizm do tego, na jakim opiera się pozycjonowanie sklepów internetowych – największe szanse na sukces wcale nie są związane z tym, kto oferuje najniższe ceny czy najlepszy produkt, ale kto wyżej wyświetla się w wynikach wyszukiwania i pierwszy kojarzy się z danym towarem. Sportowcy dzięki podobnym mechanizmom zdobywają indywidualne kontrakty reklamowe – jeśli są kojarzenia z cechami, które można powiązać z produktem, staną się jego idealnymi ambasadorami.
Tym ważniejsze jest więc wypracowanie sobie wizerunku, który będzie atrakcyjny dla reklamodawców. I to nie tylko polskich – najpopularniejsi sportowcy znad Wisły są znani na całym świecie. Sprawdziliśmy więc, którzy z nich najskuteczniej dbają o swoją markę na Instagramie.
Robert Lewandowski – gwiazda światowego formatu
Sportowcy mogą zresztą zarabiać bezpośrednio w powiązaniu ze swoją działalnością na Instagramie. Dobra agencja interaktywna – Kraków czy Warszawa to miejsca, w których można taką znaleźć – pomaga gwiazdom w podpisywaniu umów na sponsorowane posty na tym kanale społecznościowym. Brytyjski portal loveux.co.uk przygotował listę 100 gwiazd, które w 2020 r. zarobiły w ten sposób najwięcej.
Zestawienie otwiera sportowiec – Cristiano Ronaldo. Portugalczyk z 279 milionami followersów posiada najpopularniejsze konto instagramowe na świecie, nic więc dziwnego, że przyciąga reklamodawców jak magnes. Za 38 sponsorowanych postów zarobił ponad 24 miliony dolarów. W rankingu znalazło się też miejsce dla jednego polskiego sportowca. Jest nim Robert Lewandowski, który zajął 41. miejsce. 25 sponsorowanych postów miało mu przynieść 1,2 miliona dolarów zysku. To właśnie gwiazda Bayernu Monachium jest polskim sportowcem z największą liczbą obserwujących – jego zdjęcia śledzi aż 20,5 miliona ludzi.
Piłkarze zdecydowanie na czele
Na liście najlepiej zarabiających instagramowych celebrytów próżno szukać innych Polaków. Drugie miejsce, za Lewandowskim, na liście polskich sportowców zajmuje Wojciech Szczęsny. To kolejny przedstawiciel futbolu, bramkarz Juventusu, czyli jednej z największych piłkarskich marek. Zebrał dotychczas 2,8 miliona followersów.
W czołowej piątce najpopularniejszych polskich sportowców na Instagramie jest zresztą łącznie aż czterech piłkarzy. Czwarte i piąte miejsce zajmują bowiem inni napastnicy reprezentacji Polski, rywale i koledzy Lewandowskiego – Krzysztof Piątek i Arkadiusz Milik. Obaj potrafili wykorzystać w ten sposób grę w klubach z Włoch, Niemiec czy Francji, i zyskać kibiców nie tylko w Polsce. Mogą pochwalić się podobną liczbą obserwujących, nieznacznie przekraczającą milion fanów. Obaj nie żałują fanom zdjęć nie tylko pokazujących ich w czasie meczów czy treningów, ale również w prywatnych sytuacjach. Być może dlatego mają więcej fanów niż na przykład Jakub Błaszczykowski. Jeden z najlepszych polskich piłkarzy XXI wieku obserwuje 700 tys. osób, ale pomocnik Wisły Kraków wrzuca na swój profil wyłącznie zdjęcia związane z piłką nożną.
Piłkarzy w czołówce przedziela jedynie Joanna Jędrzejczyk. Zawodniczka znana w Stanach Zjednoczonych z walk w UFC zyskała uznanie 1,9 miliona fanów. To właśnie popularność na amerykańskim rynku pozwoliła jej znacznie wyprzedzić Milika czy Piątka, którzy pozostają mało znani za oceanem.