Stoisz przed decyzją dotyczącą zakupu odpowiedniej odzieży dla pracowników? Wybór jest spory, dlatego warto wiedzieć, na co patrzeć przy jej doborze. Oto kwestie, które trzeba wtedy uwzględnić!
Kiedy pracodawca musi zapewnić pracownikom odzież?
Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników, zobowiązani są do przestrzegania przepisów Prawa pracy oraz BHP. Przepisy te nakładają na nich między innymi wymóg dostarczenia pracownikom odzieży.
Odzież dla pracowników jest niezbędna w sytuacji, gdy pracownicy mogą zabrudzić albo zniszczyć swoje prywatne ubrania podczas pracy, a także wtedy, gdy na zajmowanych przez nich stanowiskach pojawiają się czynniki szkodliwe lub niebezpieczne.
Wobec tego w wielu branżach konieczne jest przekazanie pracownikom odpowiedniej odzieży, aby mogli oni bezpiecznie i wygodnie wykonywać w niej swoje obowiązki.
Czym różnią się odzież ochronna od roboczej?
Odzież przeznaczoną dla pracowników można podzielić na dwie główne kategorie, a dokładnie na odzież ochronną oraz odzież roboczą. Czym różnią się one między sobą?
Odzież robocza to odzież o niższym poziomie ochrony w stosunku do odzieży ochronnej. Jest ona przeznaczona głównie do zabezpieczenia przed brudem oraz przed mniejszymi urazami, na przykład otarciami naskórka. Stosowana jest ona między innymi w branży budowlanej, wykończeniowej, mechanicznej, drogowej czy w warsztatach.
Odzież ochronna jest rodzajem odzieży skoncentrowanej na ochronie człowieka przed szkodliwymi i niebezpiecznymi dla niego czynnikami, a także dodatkowo chroni ona przed urazami ciała. Wobec tego jest ona bardziej bezpieczna w stosunku do odzieży roboczej i ma ona swoje szczególne zastosowania. Przykładowo producent odzieży ochronnej może zaoferować ją w wariancie żaroodpornym, kwasoodpornym, antyelektrostatycznym, przeciwprzecięciowym.
Wybór odpowiedniego typu odzieży będzie zależeć przede wszystkim od tego, na jakim stanowisku pracownik wykonuje swoje obowiązki. W razie problemów z doborem właściwej odzieży warto też skonsultować się ze specjalistami w dziedzinie BHP, którzy doradzą, na co warto się zdecydować.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie odzieży dla pracowników?
Dobierając odzież ochronną dla pracowników, należy pamiętać o poniższych czynnikach:
1. Stanowisko zajmowane przez pracowników i występujące na nim czynniki
Zależnie od tych czynników dobiera się konkretny rodzaj odzieży roboczej albo ochronnej, aby pracownicy mogli bezpiecznie wykonywać swoje obowiązki.
2. Warunki temperaturowe i pogodowe panujące na stanowisku
Ma to duże znaczenie w przypadku prowadzenia robót na zewnątrz, ale również wtedy, gdy pracownicy korzystają z pomieszczeń jak chłodnie czy mroźnie, wykonują obowiązki w pobliżu urządzeń generujących ciepło. Dobiera się wtedy właściwy rodzaj odzieży o odpowiedniej ochronie przed czynnikami temperaturowymi, opadami.
3. Czynności prowadzone przez pracownika na stanowisku pracy
Dzięki dobraniu właściwej odzieży można wtedy zapewnić pracownikom większy komfort i lepszą ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Przykładowo odzież może być wyposażona w praktyczne kieszenie, zawieszki, a także można używać jej z nakolannikami.
4. Rozmiary odzieży noszone przez pracowników
Nie bez znaczenia jest też wybór odzieży pod kątem rozmiarowym. Należy wtedy zapytać pracowników o to, jaką odzież pod kątem rozmiaru dla nich zamówić. Wtedy, gdy będzie dobrze dopasowana, zapewni właściwą ochronę i komfort.
5. Kolorystyka i personalizacja odzieży dla pracowników
Istotnym czynnikiem przy doborze właściwej odzieży będzie również jej kolorystyka oraz ewentualna personalizacja. Kolory ubrań można dobrać do kolorów firmowych, a dzięki personalizacji przez nadruk czy haft sprawić, że odzież będzie atrakcyjną wizytówką i reklamą firmy.