Kolor płynu chłodniczego

0
110
kolor płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy jest często niedoceniany przez kierowców, natomiast pełni on ważne zadania w naszym aucie. Za co odpowiada? Jak często go wymieniać i jaki powinien być kolor płynu chłodniczego?

Rola płynu chłodniczego

Podczas jazdy samochodem silnik wydziela ciepło, które musi być odprowadzone. Za to odpowiedzialny jest system chłodzenia i zawarty w nim płyn. Płyn chłodniczy ma za zadanie radzenia sobie z wysokimi temperaturami latem i nie doprowadzenia do wrzenia, natomiast zimą musi przeciwdziałać przymrozkom i nie dopuścić do zamarznięcia.
Dodatkowo, płyn chłodniczy dba o układ chłodzenia za pomocą cieczy wraz z substancją chemiczną i innymi składnikami, chroniąc przed erozją, kawitacją i korozją.
Ponadto, płyn chłodniczy powinien być bezpieczny dla różnorodnych materiałów – mosiądzu, aluminium, uszczelek i węży gumowych. Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego płynu i regularnie dbanie o jego poziom.

Podział płynów chłodniczych

Płyny do chłodnic można podzielić następująco;

– IAT (Inorganic Additive Technology) – najstarsza technologia produkcji płynu, mająca wiele wad. Składnikiem były krzemiany wytrącające się z płynu i osadzające się na metalowych częściach układu. Prowadziło to do powstawania złogów, które zatykały kanaliki chłodnicy, a gruba warstwa osiadająca na ściankach ograniczała odprowadzanie ciepła.
– OAT (Organic Acid Technology) – płyny bezkrzemianowe, zawierające kwasy organiczne z warstwą ochronną. Charakteryzują się lepszą wymianą ciepła. Ponadto, mają wysoką trwałość i odznaczają się kompatybilnością z chłodnicami aluminiowymi. Mogą jednak prowadzić do uszkodzeń w starszych modelach aut, oddziałując negatywnie na uszczelki wytwarzane z różnorodnych tworzyw.
– HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – płyny wykonywane technologią hybrydową, zawierają krzemiany i kwasy organiczne. Mają wysoką trwałość i są kompatybilne z wieloma materiałami.

Kolor płynu chłodniczego

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenia? To jedna z największych wątpliwości każdego kierowcy wybierające płyn chłodniczy. Okazuje się, że w praktyce kolor płynu nie ma znaczenia – został stworzony za pomocą barwnika i nie ma związku z parametrami danego płynu. Warto zatem zauważyć, że można mieszać płyny o różnych kolorach, jednak powinny one być wykonane zgodnie z obowiązującymi normami i w tej samej technologii. W naszym kraju obowiązuje norma PN -C-40007. Podczas zakupu płynu warto zwrócić uwagę na taką informację. 

Co jaki czas wymieniać płyn chłodniczy?

Konieczność wymiany całego płynu chłodniczego nie zachodzi często – zalecana jest wymiana co około 5 lat lub po przejechaniu 250 tysięcy kilometrów. Warto poznać instrukcję danego auta, aby wiedzieć, co jaki czas wymieniać płyn.

Na co zwrócić uwagę?

Kupując płyn do chłodnicy, zwróćmy uwagę na to, czy jest to gotowy płyn, czy koncentrat do rozdrobnienia z wodą. Nigdy nie zastępujmy płynu zwykłą wodą, gdyż może doprowadzić do usterek. Trzeba pamiętać o regularnej kontroli prawidłowego poziomu płynu. Kolor płynu nie ma wpływu na parametry, dlatego nie musimy się tym martwić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here