Electronic Stability Program, czyli system stabilizacji toru jazdy to układ, który jest instalowany w każdym nowym samochodzie, natomiast po raz pierwszy został on wprowadzony w roku 1995. To zatem stosunkowo nowe rozwiązanie. Jest to system w pełni elektroniczny, a zatem również podatny na różnego rodzaju awarie. System esp jest dosyć mocno eksploatowanych, dlatego właśnie wcześniej czy później, można spodziewać się konieczności naprawy. Warto o tym pamiętać, szczególnie jeżeli było się uczestnikiem wypadku lub stłuczki. Po takim wydarzeniu na drodze, zawsze warto sprawdzić również system ESP w aucie.
Awaria systemu ESP
Co dzieje się w przypadku pojawienia się awarii w tym systemie? Na początku tradycyjnie zapali się odpowiednia kontrolka na pulpicie samochodu, w najbardziej nowoczesnych samochodach pojawi się również komunikat dźwiękowy. Poza tym raczej nie odczujemy żadnych innych większych zmian w prowadzeniu auta. To właśnie między innymi wpływa na częste ignorowanie palącej się ikonki – kierowcy lekceważą ten sygnał, bo po prostu auto prowadzi się jak wcześniej. Problem pojawi się natomiast dopiero w przypadku poślizgu. Jeżeli warunki na drodze nie będą korzystne i dojdzie do tej sytuacji, system esp nie zadziała. W konsekwencji może dojść do naprawdę bardzo poważnego wypadku. Sprawnie działający system ESP w samochodach na przestrzeni lat przyczyniły się do spadku ilości śmiertelnych wypadków. Niech to będzie zatem najlepsza motywacja do niej ignorowania palących się ikonek.
Najczęstsze powody awarii systemu ESP
Stabilizacja toru jazdy po wpadnięciu w poślizg to między innymi funkcja, którą ma sprawnie działający system ESP w aucie. Jeżeli zatem miało się jakiekolwiek zdarzenie na drodze, warto sprawdzić, czy ten elektroniczny system funkcjonuje poprawnie. Współcześnie można to zrobić praktycznie na każdej stacji diagnostycznej. Auto zostanie podpięte do komputera, a diagnosta sprawdzi poszczególne systemy. Przyczyną awarii mogą być również różnego rodzaju problemy z przewodami i stykami. Wtedy można mówić o bardziej mechanicznej przyczynie. Korozja złącz elektrycznych również wymaga interwencji mechanika.
Pierwsze kroki w diagnozie problemu
Jeżeli na pulpicie samochodu wyświetla się kontrolka systemu ESP, absolutnie nie należy tego lekceważyć. Po udaniu się na stację kontroli pojazdów, pierwszym krokiem powinno być odczytanie (oraz wydrukowanie) zawartości pamięci błędów sterownika ESP. Zwykle usterki ESP dotyczą którejś z poniżej wymienionych grup problemów :
– nieprawidłowe zasilanie,
– problemy z elektroniką (w tym problemy na złączach),
– problemy z wiarygodnością sygnałów.
System ESP bardzo wrażliwy na zmiany w napięciu. Jeżeli błąd dotyczy zbyt niskiego napięcia zasilania, warto sprawdzić chociażby akumulator. Zbyt wysokie napięcie to natomiast problemy z alternatorem. Druga grupa problemów bardzo często wymaga po prostu zakupienia nowych elementów i wymiany ich. Trzecia grupa jest najtrudniejsza do diagnozy – w tym przypadku warto wybrać się do mechanika specjalizującego się w naprawach systemu ESP.